شوخی بی جا مانع کسب است؟

دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۰۹:۵۱ ب.ظ
نویسنده : خانم ۲۹۱۲

بیایم یکم شوخی رو باز کنیم!

شوخی در معنای لغویی یعنی: " استهزا، بذله، جوک، خوشمزگی، دعابه، ریشخند، لاغ، لطیفه، لودگی، متلک، مداعبت، مزاح، مسخرگی، مسخره، مطایبه، هزل، بی حیایی، بی شرمی، گستاخی، ظرافت، قذرات، لافی، ملاعبت"

در لغت نامه دهخدا شوخی به معنای: "(حامص ) چرکی. دناست. درن. وسخ. پلیدی" هست، که من بیشتر با معنی قدیمی این لغت کار دارم! اصلا چرا لغتی در قدیم به معنای چرکی و کثیفی بوده الان باید به خوشمزگی و بزله گویی تبدیل شده باشه ! میتونستند لغت دیگه ای جایگزین کنند. حالا چرا شوخی ؟  شنیدید میگن از وقتی ادما تونستن با هم شوخی بکنند هیچ چیزی توی دلشون نمونده؟! حکایت همین معنی هست ... نمیخوام کلی جمع ببندم اما برای خیلی از ماها پیش میاد در غالب شوخی(حقایق) تیکه هایی رو به اشخاص میگیم که هم از ناراحتی مستقیم طرف مقابل جلوگیری بکنیم هم بالاخره حرفمون رو بهش زده باشیم! هر طور فکر کنیم ذات شوخی کثیف هست و این بنظرم یک موضوع ناخداگاه مثلاً فرض کنید شوهری که شاید همسرش رو هم دوست داشته باشه به بهانه یک اتفاق به شوخی به همسرش میگه خب طلاقت میدم! یا مثلاً سر اینکه مردها میتونند چندتا زن داشته باشند با خانمشون شوخی بکنند!!! شاید اگر ازون مرد بپرسی خب چرا این حرفارو میزنی بگه بابا من همین یه زن هم از سرم زیاده ... اما حقیقت واقعاً همینه ؟!! یکی از روان شناس های معروف میگفت ببخشید اما خانم ها باید بدونند برای اقایون سخته فقط یک نفر رو دوست داشته باشند! (یا خدا از کجا رسیدم به اینجا (((= کسی گارد نگیره الان درستش میکنم!!)  البته من به شخصه با این موضوع موافقم کلاً ماشاءالله قلب آقایون بزرگ :)) اما هستند آقایونی که این قانون رو نقض میکنند و کارشون درسته. (من اصلا نمیخوام وارد این بحث بشم، بحث ما شوخی بود) داشتم میگفتم همینطور که میبینم و اگر انصاف رو به خرج بدیم هر کاری بکنیم هر جوری حرفمونو بزنیم ذات شوخی کثیف اصلا همین که بعد از شوخی باعث میشه خنده ای ایجاد بشه همه به اون حرف و شخص بخندن خودش وجه خوبی نداره! از قدیم هم گفتن باهم بخندید نه به هم !! (البته من کاری به شوخی های سیاسی ندارم. چون در این مورد مردم چاره ای جز این ندارند که بالاخره جوری اعتراض خودشون رو بیان کنند)

حالا اینجا یک سوال برام پیش میاد پس یعنی من هیچ وقت نباید شوخی بکنم؟!  من به شخصه از زمانی که این حدیث رو دیدم"امام صادق (ع) فرمود با کسی که او را دوست داری شوخی و مجادله مکن." میزان شوخی کردنم خیلی کمتر شده درست جنبه ام بالاست اما خب خیلی کم شوخی میکنم اونهم نه جوری که بقیه ناراحت بشن و شخصیت طرف خورد بشه ! کسایی رو هم که دوست دارم اصلاً باهاشون شوخی نمیکنم! مثال های بالا هم به دلیل همین حدیث امام صادق بود.

 


من این متن رو مرداد ماه سال 1399 نوشتم. امروز منتشرش کردم. :)

شوخی شوخی ناتمیز

عهههه

شوخی نکنیم ؟؟ چرا...

من شوخی نکنم کی بخنده :"

جمع در سوکوت میره که...

برم بمیرم *ایموجی راه رفتن*

ببین راستش شوخی داریم تا شوخی. خب وقتی توی جمع شوخی میکنی باید جوری باشه که کسی دلش نشکنه دیگه. شاید طرف مقابلت به روش نیاره و بخنده اما...
ممکنه واقعا رنجیده بشه

راهای زیادی هست جمع به سکوت نره :)))

خب توف 

برم سوکوت پیشه کنم

یا حداقل چرت و پرت راجع به خودم بگم

:))) اینجوری نگو


اوهوم اینم یه شیوه هست

شوخی های زیادی هست که کسی توش خرد نمیشه. 

وگرنه خود شوخ طبعی و خوش مشرب بودن صفت خوبیه. 

منم راستش خیلی با حرفت موافقم که اصلا قرار نیست ما هر حرفی بزنیم بعدم راحت بگیم شوخی کردم

موافقم، میشه شوخی های دیگه ای کرد و اصلا کسی هم ناراحت نشه.

دقیقا...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">